Wat wil jij doen voor een betere wereld? Honderden leerlingen van Maastrichtse basisscholen gaan er persoonlijk mee aan de slag. Korter douchen blijkt populair -en Bader van groep 7 van De Geluksvogel gaat pesters op het Cruyffveldje aanspreken.

Woensdag 25 september was voor honderden Maastrichtenaren ActforGlobalGoals Day, met een conferentie in het oude stadhuis en kraampjes op de markt, Maar het mooist waren allicht de speciale lessen door vrijwilligers over de duurzame doelen van de Verenigde Naties op een reeks van basisscholen.

Geluksvogel

Een van die scholen is De Geluksvogel in Limmel, op zich al een model als het om duurzame ambities gaat. Het hagelnieuwe gebouw, twee jaar geleden in gebruik genomen, geldt als een van de groenste van de stad, met zonnepanelen, regenwaterspoeling in de wc’s, driedubbeldik glas en vloerverwarming.

De ambities van de VN -waarvan Maastricht’s burgemeester Annemarie Penn -Te Strake ambassadeur is- gaan echter over veel meer dan energie en slim watergebruik. Zeventien stuks zijn het er maar liefst, deze zogenaamde Sustainable Development Goals (SDG’s). Ze gaan eigenlijk over alles: van klimaatopwarming en plastic soep via armoede en ongelijkheid tot innovatie en industriele ontwikkeling.

Groen

Vertel dat maar eens in een uur aan scholieren van een jaar of tien -bij De Geluksvogel in Limmel zijn het eco-veteraan John Steijns en wethouder Gert-Jan Krabbendam die zich op die uitdaging werpen.

Ervaring genoeg: Steijns is sinds jaar en dag actief bij het CNME, het Maastrichtse Centrum voor Natuur en Milieu Educatie, Krabbendam is namens Groen Links in de stad verantwoordelijk voor de beleidsportefeuilles Klimaat, Energie, Ruimtelijke Ontwikkeling en Mobiliteit.

Aarzelaar

‘Klimaatverandering, maken jullie je daar wel eens druk om?’, vraagt Krabbendam zijn klasje op de woensdagochtend. De twaalf leerlingen die in een halve cirkel voor hem zitten beamen het, op een aarzelaar na. ‘Dat mag ook hoor’.

De SDG’s vat de wethouder behendig samen: ‘De werelddoelen zijn er om de wereld een beetje beter te maken.’ Steijns: Het gaat over jullie toekomst’.

President

Er volgen een filmpje en een quiz, en zo wordt toegewerkt naar het slotakkoord van de duurzame les: de geel papiertjes. Als jij president van het land zou zijn, welk probleem zou je dan als eerste willen oplossen, luidt de vraag. De antwoorden die zoal worden opgepend: armoede, honger, plastic soep, oorlog, slecht water, afval, te veel mensen.

‘We willen ook dingen oplossen. Wat kun jij er zelf aan doen?’

Douche

Nieuwe papiertjes, er wordt nu duidelijk gepiekerd in de groep. Gelukkig is in de les aan de orde geweest dat kort douchen ook telt -dit praktisch bereikbare goede voornemen belandt op menig geeltje.

Maar er zijn er ook die meer ambitie hebben. Bader van groep 7 bijvoorbeeld. Zijn voornemen is een van de meest markante. ‘Ik wil als ik buiten speel mensen met donkere huidkleur helpen als ze gepest worden’, vertelt hij.

Cruyff

‘Zodat niemand elkaar nigger noemt’, staat er op zijn briefje. Dat gebeurt wel eens op het Cruyff veldje waar hij met zijn vriendjes voetbalt.

Op 10 oktober, de Schooldag van de Duurzaamheid, komt er een vervolg op de lesronde. Dan mag iedere leerling die heeft meegedaan melden hoe ‘t het goede voornemen vergaan is.

‘Dit is geen eenmalig kunstje, het is iets waar we echt mee door willen gaan’, zegt John Steijns.

Onderwijsvisie

’s Middags, tijdens een goed bezochte duurzame onderwijsworkshop in het stadhuis, vertelt hij dat er nog een wereld te winnen is: het enthousiasme op de basisscholen is er, maar het voortgezet onderwijs en vooral de leraaropleiding kunnen nog veel beter.

Daar kan het aanstaande nieuwe onderwijsbeleid van Maastricht (de zogenaamde ‘onderwijsvisie’) misschien op inspelen, zegt gemeenteraadslid Maren Slangen (PvdA). De wethouder van onderwijs, Bert Jongen van D66, is helaas niet in de zaal. Slangen: ‘We gaan het aankaarten’.

bron: ThuisinMaastricht.nl, 28 september 2019