Local Goal Getter Noël Wilmes: kapper met een ecologische drive

Letterlijk, want op zijn met zonnepanelen uitgeruste elektrische bakfiets, bezoekt hij zijn klanten door weer en wind. Het was geen vooropgezette intentie van Noël om een voorloper te worden in duurzaamheidsdoelstellingen. Wel is hij altijd graag buiten en geniet van de natuur. Waarschijnlijk is van daaruit een vanzelfsprekendheid ontstaan dat de lucht die men inademt schoon hoort te zijn.

Maastricht bereikbaar

In 2017 werd Noël in staat gesteld om via het Maastricht Bereikbaar initiatief met subsidie een e-bakfiets aan te schaffen. Doel was de bereikbaarheid van de binnenstad te garanderen ten tijde van de werkzaamheden rondom het A2 project en het verleggen van de Noorderbrug. Aan ondernemers werd een subsidie toegekend voor de aankoop van een bakfiets, wanneer zij hun werk in plaats van met bestelbus of auto ook fietsend konden doen. In ruil hiervoor werd deelnemers gevraagd een half jaar lang hun gebruikersinformatie met de gemeente te delen. Deze gegevens werden gebruikt voor een groter, landelijk onderzoek naar urban mobility.

 Als mobiel kapper herkende Noël zich in het profiel en zag mogelijkheden om zijn auto méér te laten staan en vooral te kiezen voor de bakfiets. Het idee dat hij daarmee een bijdrage leverde aan een betere luchtkwaliteit gaf hem een goed gevoel.

Met deze stap ondersteunde Noël een aantal SDG’s, namelijk #11 duurzame steden en gemeenschappen en #17 partnerschap om doelen te bereiken.

Uitdagende keuze

De gemeente liet de deelnemende ondernemers vrij in hun keuze. Het lag voor de hand dat Noël zou kiezen voor een fiets met een wat apartere uitstraling wat beter bij zijn creatieve vak als kapper past. Hij maakte het zichzelf daarmee niet gemakkelijk. De Babboe Carve Mountain, waarop zijn oog gevallen was, had geen afsluitbaar deksel. Hij besloot zelf aan de slag te gaan met polyester en glasvezel. Een hele uitdaging, maar met wat creatief denkwerk kom je een heel eind!

Zonne-energie

Tijdens het werken aan het deksel kwam hij door de maatgeving van het oppervlak op het idee dat het misschien mogelijk was een zonnepaneel te integreren. Op dat moment was zijn kennis over deze materie summier. Door veel te lezen en te overleggen met familieleden en kennissen, kwam hij er al snel achter dat één paneel niet voldoende was om te voorzien in de energiebehoefte. Met name vanwege de toename van het gewicht door het deksel zelf, de omvormingsapparatuur en de benodigde grotere accu.

Out-of-the-box

Ergens nog een extra paneel kwijt kunnen was een hele uitdaging omdat er geen afbreuk mocht worden gedaan aan het gestroomlijnde design. 

Uiteindelijk kwam Noël op het idee om in het deksel schuiflades te maken. In de parkeerstand kunnen de extra panelen uit de bak geschoven worden.

In dit geval letterlijk out-of-the-box denkwerk!

De volgende stap is ook al gezet. Er liggen contacten met een producent van supersterk, superlicht, biologisch én 100% recyclebaar materiaal. Noël hoopt dit materiaal te kunnen gebruiken voor het fabriceren van zijn deksel. Nu nog een producent die dit samen met Noël wil professionaliseren en uitwerken!

SDG’s #9 industrie, innovatie en infrastructuur, #12 verantwoorde consumptie en productie en #17 partnerschap om doelstelling te bereiken.

Voorjaar, zomer én najaar volledig off-grid

De energie die onze Local Goal Getter nodig heeft, komt gedurende het hele jaar, behalve de winter, volledig uit de geïntegreerde zonnepanelen. In de winter kan er gemiddeld slechts 5-10 km uit zonlicht opgewekt worden. De rest van het jaar is er genoeg opbrengst om ook zijn telefoon, tondeuse en elektrische fietspomp via usb op te laden.

Op jaarbasis rijdt Noël gemiddeld 7000km op zijn SolarCargoBike, óók als het regent. Maar zoals hij zelf zegt: “als je dagelijks fietst, zul je merken dat het aantal keer dat je echt nat wordt, erg beperkt is. Bovendien blijf ik er lichamelijk maar ook geestelijk fit bij. Geen gestress in het drukke verkeer en met je kop in de wind je hoofd leegfietsen”.

SDG’s #3 goede gezondheid, welzijn #7 betaalbare en duurzame energie en #11 duurzame steden en gemeenschappen 

Niet onopgemerkt

Wanneer Noël met zijn fiets rondrijdt, reageren veel mensen verrast en enthousiast en al helemaal als hij de fiets parkeert en de schuiflades met twee extra panelen uitschuift. Regelmatig ontstaat er dan een leuk gesprek over zijn ontwerp en idee. “Dan besef je dat je enthousiasme aanstekelijk werkt”.

Zero Carbon Road to Glasgow

Zijn ontwerp is inmiddels ook opgemerkt door de promotor van het boek “Eerste Hulp bij Klimaatverandering” van auteur Anabella Meijer. In dit humoristische, positieve boek over een beladen onderwerp, wordt ingegaan op het leuk maken van duurzaamheidsdoelen en de uitvoering daarvan. Het bakfietsdeksel (door Noël het SOLFIE-project gedoopt) past perfect in de promotiecampagne.

Het plan is om eind oktober van dit jaar vanaf Dover naar de klimaattop in Glasgow (COP26) te fietsen. Noël zal samen met onder meer David Klein (vertaler van het boek naar het Engels) de “Zero Carbon Road to Glasgow” gaan fietsen. Deze tocht zal langs een aantal belangrijke steden zoals Londen, Oxford, Birmingham en Manchester gaan om aldaar aandacht te vragen voor klimaatverandering en het in het Engels vertaalde boek te promoten.

SDG #13 klimaatactie

Momenteel is Noël dringend op zoek naar sponsoren om de reis-en verblijfskosten mee te dekken. Geïnteresseerden kunnen een kijkje nemen op https://www.hairvisit.nl/product-categorie/sponsoring/

Dilemma: ecologisch of lokaal

Als kapper probeert Noël producten te gebruiken die zo min mogelijk schade toebrengen aan de natuur. Het dilemma is dat deze producten vaak van ver moeten komen. De productie van kwalitatief hoogwaardige en ecologische verantwoorde haarverzorgingsproducten mist hij nog een beetje in zijn directe omgeving. Ontwikkelingen houdt hij nauwlettend in de gaten. Hij heeft goede hoop dat deze producten in de nabije toekomst ook lokaal ontwikkeld gaan worden. Hij noemt in dit verband Philippe Disse van juwelierszaak Etoile die bezig is met het opzetten van een volledig organische lijn van zeep- en shampoo blokken. Het is allemaal nog in de testfase, maar de drive is ook daar volop aanwezig.

SDG’s #12 Verantwoorde consumptie en productie, #14 leven in het water en #15 leven op het land.

Toekomstdroom

Noël’s grootste wens is het kunnen uitwerken van zijn SOLFIE-deksel tot een productiemodel. Hij heeft daar verschillende ideeën over, maar mist de professionele vaardigheden en productieruimte om deze droom werkelijk te kunnen realiseren. Samenwerking met een lokale partij die hem hierbij zou kunnen en willen helpen zou fantastisch zijn.

SDG’s #17 partnerschap om doelstellingen te bereiken. #9 industrie, innovatie en infrastructuur en #12 Verantwoorde consumptie en productie

Less is More

Tot slot wil Noël nog kwijt dat hij heeft gemerkt dat hij zónder daar echt op uit te zijn geweest, als voorbeeld en inspirator kan fungeren voor iedereen die meent dat “iets doen voor het klimaat” altijd weloverwogen met een opgezet plan zou moeten gaan. Dat was bij hem zeker niet het geval! Feitelijk komt het neer op bewustzijn en de intrinsieke wens om íets te doen, hoe kleinschalig dit ook mag lijken. Probeer ruimte (tijd) voor jezelf te creëren. Hierdoor komt er ook meer ruimte voor frisse, nieuwe ideeën en creëer je rust en geduld om met tegenslagen om te gaan en oplossingen te bedenken. Door jezelf minder economische druk op te leggen, minder te werken en minder spullen te kopen wordt het mogelijk om die ruimte te creëren. Less is more!

SDG #12 Verantwoorde consumptie en productie

 

Voor Noël is iedereen die bewust zijn steentje bijdraagt aan het terugdringen van broeikasgassen en milieuvervuiling een held. Jörn Behage is bij uitstek iemand waar hij bewondering voor heeft. Met zijn bedrijf Arapaha richt deze ondernemer zich op 100% circulaire productie waarbij afval niet bestaat. Op Brightlands-Chemelot heeft Jörn een zeer sterk, lichtgewicht, biologisch en volledig recyclebaar materiaal ontwikkeld, dat mogelijk gebruikt kan worden als lichtgewicht toepassing voor het SOLFIE-deksel. Jörn zal tijdens deze campagne zeker worden geïnterviewd als Local Goal Getter!

Text: Karin Gielen

Photos: Karin Gielen

Editing en Design: Jennifer Timmermans, Linda Vecvagare