Local Goal Getter Marjon Heutmekers: de natuur als spiegel voor duurzaamheid

Deze week laten we Marjon Heutmekers aan het woord, de dame achter het lokale initiatief ‘Olijfgroen.com’. Haar persoonlijkheid kan worden samengevat als daadkrachtig en creatief, inspirerend en optimistisch. Natuur is de primaire inspiratiebron voor al haar bezigheden. Ter bescherming en verduurzaming van ‘moeder aarde’ beklemtoont Marjon het belang van de intrinsieke motivatie om mensen te leiden tot gedragsveranderingen. Daarom probeert ze met elk concept precies datgene te triggeren dat ons zou kunnen aanzetten tot een of andere actie ten voordele van het milieu en de wereld waarin we leven.

Duurzaamheid uit de natuur

Ze heeft eerst een opleiding gevolgd van ‘Facility Management’ en vervolgens haar horizon verruimd via het Erasmusprogramma van ‘Corporate Social Responsability’. Tijdens ons gesprek introduceerde ze ons tot het begrip van ‘bio-mimicry’. Dat is de kunst en wetenschap die strategieën uit de natuur bestudeert en als inspiratie gebruikt om problemen in onze menselijke maatschappij op te lossen. Zij werkt als zelfstandige adviseur bij lokale gemeenten en bedrijven rond verduurzaming.

Boumkracht

Het is niet het gebrek aan geld of techniek dat duurzame ontwikkeling in de weg staat. Dat is er allemaal. Wat we nodig hebben zijn superkrachten als “vertrouwen, lef, samenwerking en liefde”. Vanuit het idee dat bomen superkrachten hebben, ontstond het concept “boumkracht”. Marjon verkoopt op haar website posters en kaarten in ruil voor het planten van een boom. De inhoud en de lay-out van deze posters zijn uniek. Elk exemplaar bevat een poëtische boodschap over die superkrachten, in de Limburgse taal geïllustreerd door de bomen zelf. Op deze originele manier maakt onze Local Goal Getter een duidelijk statement dat ze dit initiatief neemt met en ten voordele van de lokale gemeenschap. Gezien het promoten van bomen ten voordele is van onze gezondheid, de verduurzaming van de gemeenschappen en het leven op land werkt ze hierdoor actief mee aan het bereiken van 3 significante Sustainable Development Goals (#3, #11, #15).

Marjon is er zich bovendien van bewust dat het resultaat van haar acties nog betekenisvoller zullen zijn als ze samenwerkt met lokale partners. Zo werkt ze voor dit project samen met ‘Trees for All’, de Utrechtse organisatie die bomen plant voor particulieren en bedrijven, in Nederland en het buitenland. (SDG #17). In dezelfde context zal Marjon tegen de volgende kerstperiode een poster ontwikkelen als alternatief voor het traditionele vellen van talloze kerstbomen. Momenteel werkt ze aan de kinderversie van “boumkracht” die ze tevens online zal aanbieden. Mooi als geboortegeschenk. Daarmee zal een nieuw mensenleven rechtstreeks gekoppeld worden aan nieuw leven in de natuur.

Wol concept

Marjon probeert mensen na te laten denken over systeemfouten. Vaak doen we dingen omdat ze nu eenmaal zo gaan, niet omdat het slim of logisch is. Dat wil zij doorbreken. Neem het gebruik van wol. Doordat wol quasi geen financiële waarde heeft worden er jaarlijks honderden kilo’s verbrand terwijl wol zoveel potentieel heeft om voor verschillende doeleinden te worden gebruikt. Gezien de ruime schapenpopulatie in Zuid Limburg ziet ze een opportuniteit om duurzamer te gaan werken met wol. Met het wol concept wil zij deze bewustwording vergroten. Hierdoor zal ze concreet een steentje bijdragen tot het promoten van verantwoorde consumptie en productie (SDG#12).

Keramiek concept

Het volgende concept zal proberen bij te dragen tot een goede gezondheid en welzijn. (SDG#3). Zij ziet in haar eigen omgeving de teloorgang van intermenselijk contact. De alles dominerende carrierejacht koppelt ze aan het feit dat geld an sich een doel is geworden i.p.v. een middel tot een aangenaam bestaan. Die ‘ratrace’ wordt nog aangescherpt door de alomtegenwoordige ‘smart phones’. Ze ziet dat er massaal veel aandacht en tijd uitgaat naar die elektronische tools ten nadele van waardevol interactief menselijk contact. Ze heeft een tipje van de sluier gelicht door te zeggen dat ze met keramiek rechtstreeks zal streven naar een reductie van het ‘overgebruik’ van de ‘smart phones’ en een daaraan verwant sociaal doel zal steunen. Onze interesse is alvast gewekt. Wat zou de wereld er anders en rustiger uitzien als mensen er zouden in slagen om hun aandacht gradueel te verschuiven van een tool naar een mens.

Prinses Karnaval

Tenslotte is onze Local Goal Getter samen met haar man het prinsenpaar karnaval geworden. Marjon draagt de waarden van karnaval hoog in het vaandel en ze koestert het principe van het bevrijdende effect van karnavalskledij. Tegelijkertijd heeft zij de gelegenheid aangegrepen om het thema duurzaamheid tijdens carnaval bespreekbaar te maken. Zo wordt er gekeken naar verduurzaming van feestkledij (SDG#12).

Duurzaamheid voor iedereen

Als conclusie van het boeiende gesprek kan ik concluderen dat uit de enorme diversiteit van haar initiatieven blijkt dat Marjon een duizendpoot is met het hart op de juiste plaats. Zij slaagt er op een laagdrempelige en originele manier in om onze disruptieve wereld een beetje meer leefbaar te maken. Via haar acties wil ze aantonen dat duurzaamheid niet lastig moet zijn maar dat actief werken aan duurzaamheid zelfs kan leiden tot een gelukkiger leven als individu.

Text: Anna Hermans

Photos: Séverine Louf

Editing en Design: Jennifer Timmermans, Linda Vecvagare & Lars Wingerath