Local Goal Getter Mira Bakker: op alle fronten aan de slag met duurzaamheid

[vc_row][vc_column width="1/1"][vc_single_image media="74974" media_width_percent="100"][vc_custom_heading]

Local Goal Getter Mira Bakker: op alle fronten aan de slag met duurzaamheid

[/vc_custom_heading][vc_column_text]

Deze week gaan we in gesprek met Mira, een inspirerende studente die op allerlei fronten bezig is met duurzaamheid. Als meisje zat zij bij Scouting St. Gerlach, waar je in maar ook met de natuur bezig bent (SDG#14 en #15). Afgelopen jaar is zij afgestudeerd in de Bachelor International Relations and Affairs op het UCM. Om haar tussenjaar naar een Master te overbruggen, heeft Mira zich aangemeld voor een Traineeship aangeboden door SDG House Network en TheRockGroup.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][vc_column_text]SDG professionals aan de slag met vraagstuk MECC

Sinds 1 maart is de eerste editie van SDG Traineeship ter wereld begonnen! Mira is daarmee één van de eerste trainees, gebaseerd in Limburg. Samen met vier andere trainees heeft zij een opdracht van het MECC ontvangen: hoe kan het MECC zichzelf verduurzamen? De eerste stappen zijn al gezet, maar er valt nog een hoop te winnen. Het is dan ook een uitdagend vraagstuk voor de SDG professionals. Hierbij keken zij naar de bedrijfsvoering en waarden van het MECC, en zochten een aantal SDG’s uit die daar het beste bij passen, namelijk: #8 Eerlijk Werk en Economische Groei, #12 Verantwoordelijke Consumptie en Productie, #13 Klimaatactie en #17 Partnerschap om Doelstellingen te bereiken. Gedurende vijftien weken schrijft het projectteam een consult rapport met daarin een nulmeting van het beleid van het MECC ten opzichte van deze doelen en hoe zij daarin volgende stappen kunnen zetten.

SDG Talks met gastsprekers

Naast dit project waar één dag per week aan gewerkt wordt, vindt er elke dinsdagavond een interactieve SDG Talk plaats, waarbij gastsprekers uit verschillende sectoren en soorten organisaties vertellen over de implementatie van de SDG’s dat vergezelt gaat met systeemverandering. Zo zijn de eerste Talks gehouden door Rob van Tulder, hoogleraar International Business – Society Management op Erasmus Universiteit. Andere SDG Talks gingen bijvoorbeeld over Biosphere internationaal, Diversiteit & Inclusiviteit en de ‘Hervorming’ van de economie. Tijdens de afsluitende sessie gaat het over de toekomst van de SDG professionals.

[/vc_column_text][vc_single_image media="74976" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]In aanraking met SDG House Maastricht

De SDG Traineeship is voor Mira niet haar eerste aanraking met de Sustainable Development Goals. Hiervoor is zij tijdens het schrijven van haar thesis met het lokaliseren van de SDG’s als onderwerp in aanraking gekomen met ons als SDG House Maastricht. Via dat contact heeft zij interviews afgenomen met potentiële partners van SDG House, waarbij het draaide om de bekendheid en eventuele interesse in de SDG’s. Dit onderzoek heeft voor ons een prachtige ingang gegeven voor het uitbreiden van het SDG House netwerk in Limburg.

Ook bij AIESEC aan de slag met SDG’s

Daarnaast heeft Mira zich sinds vorig jaar aangesloten bij AIESEC, die de duurzaamheidsdoelen hoog in het vaandel hebben. Zo komen de SDG’s weer op haar pad. Afgelopen april is er bijvoorbeeld het nationale project World Largest Lesson georganiseerd. Samen met een aantal collega’s van AIESEC nam Mira deel aan dit project; zij gaven een interactieve gastles over de SDG’s op de tweetalige middelbare school in Luik. Mira vertelt hoe leuk het was om te zien dat de leerlingen in eerste instantie geen kennis hebben van de doelen, maar naar het vorderen van de les veel ideeën bedenken hoe zij impact kunnen hebben.[/vc_column_text][vc_single_image media="74968" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Een echte aanrader

Terugkomend op de SDG Traineeship, vertelt Mira dat het een echte aanrader is: een mooie ervaring waar je praktijkervaring op kunt doen betreffende consultatiewerk. Via deze weg krijgt zij de mogelijkheid de theorielessen van haar Bachelor in praktijk te brengen en aan een ‘echte’ case voor een bestaand bedrijf te werken. Het uitdagende vraagstuk dat MECC heeft gesteld is een interessante voorbereiding op toekomstig werk: ze is erachter gekomen dat ze graag de consultatiewereld in wil duiken. Wij wensen Mira veel succes met het afronden van haar Traineeship en het voortzetten van haar (studie)carrière!

 

Als laatste wil onze inspirerende Local Goal Getter nog een tip geven: ‘houd het gesprek rondom SDG’s gaande! Breng de duurzaamheidsdoelen dichter bij de mensen door de boodschap te vertolken. Belangrijk daarbij is om gedrag niet af te straffen, we willen juist motiveren!’

Ook interesse in de SDG Traineeship? Meer informatie vind je op https://www.sdghouse.org/sdg-traineeship/ . Inschrijven kan tot en met 15 juni.[/vc_column_text][vc_column_text]Interview: Jennifer Timmermans

Fotos: Jennifer Timmermans [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][/vc_column][/vc_row]


Local Goal Getter Toos Hofstede: bezige bij met duurzaamheid als leidraad

[vc_row][vc_column width="1/1"][vc_single_image media="74943" media_width_percent="100"][vc_custom_heading]

Local Goal Getter Toos Hofstede: bezige bij met duurzaamheid als leidraad

[/vc_custom_heading][vc_column_text]

In onze zoektocht naar de Local Goal Getters zijn we vandaag beland bij Toos Hofstede. Zij runt samen met haar partner strategisch communicatiebureau Viastory. Als piepjonge moeder studeert ze gelijktijdig Communicatiewetenschappen en Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente. Bij Communicatiewetenschap verwerft ze haar eerste wetenschappelijke inzichten in de do’s en dont’s bij het overbrengen van een boodschap. Bij Bedrijfskunde leert ze theoretische inzichten toe te passen in de praktijk. Tijdens dat opleidingstraject mist ze echter een ethisch fundament. Ze besluit daarom zich in haar afstudeeronderzoek te richten op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. In haar scriptie toont ze aan bedrijven die duurzaamheid doorvoeren tot in hun kernproces beter presteren op economisch, ecologisch en maatschappelijk gebied, en daarnaast ook nog innovatiever zijn. Van dat moment heeft het begrip ‘duurzaamheid’ definitief een plaats veroverd in haar leven.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][vc_column_text]Authenticiteit en duurzaamheid
De eerste werkgever waarin Toos haar inzichten in de praktijk brengt is de Gulpener bierbrouwerij, hét duurzame biermerk van Nederland. Gulpener vormt het perfecte voorbeeld van een bedrijf dat niet alleen een duurzaam verhaal vertelt, maar het ook werkelijk doorleeft in alle geledingen van het bedrijf. Via de authentieke communicatie die de werkelijke identiteit weergeeft van de familiebrouwerij verovert dit biermerk het hart van vele consumenten. Ze werkt er 5 jaar en is sinds 2014 partner bij Viastory Creative Agency. Ook hier zijn authenticiteit en maatschappelijke relevantie de twee kernwoorden in alles wat Toos denkt en doet. Sustainable storytelling vormt het fundament onder haar werkzaamheden. Er wordt veel aandacht besteed aan het leren kennen van de klant alvorens ze een duurzame communicatiestrategie ontwikkeld. Onderdeel van de deze strategie vormt de posiutie die de klant in de mart, maar evengoed ook in de maatschappij inneemt. Ondernemen is volgens Toos per definitie een maatschappelijke activiteit en dus worden alle klanten van Viastory bevraagd op hun duurzaamheidsambities.

Viastory als B Corp

Met Viastory stelt Toos samen met haar partner twee doelstellingen centraal. Enerzijds willen ze met het bedrijf een positief rendement behalen om de nodige inkomsten te genereren. Anderzijds streven ze in al hun activiteiten naar een positieve impact op het milieu en de maatschappij. Op basis van deze twee doelstellingen hebben ze in december 2020 de prestigieuze B Corp certificering bemachtigd. Op deze manier stuwen Viastory en andere Benefit Corporations de economie in de richting van inclusie en duurzaamheid.

Earth Ambassadors

Buiten haar professionele bezigheden zet Toos zich ook in voor meerdere sociale en duurzame initiatieven. Zo is zij met Viastory bijvoorbeeld de oprichter van de community ‘Earth Ambassadors’. Onze ‘local goal getter’ beseft dat de uitdagingen van de aarde niet alleen kunnen worden opgelost. Daarom staan partnerschappen en samenwerkingen tussen mensen en ondernemingen hoog in haar agenda. (SDG #17). Samen met andere ambassadors bouwt ze aan een netwerk van gelijkgestemden waarbij duurzaamheid centraal staat. Ze organiseren meet-ups en Earth Talks om de bewustwording te vergroten en innovaties voor een toekomstbestendige maatschappij te versnellen. Tijdens die ‘Earth Talks’ krijgen de genodigden inzichten van mensen met zeer diverse achtergronden, van een duurzame kippenboer tot een klimaatjournalist en een poolreiziger. Uit een lezing over ‘het bos als duurzame superheld’ is een concreet plan voorgesteld aan Hubert Mackus, de oud-gedeputeerde van de provincie Limburg. In dit plan wordt gestreefd naar de aanplanting van twee miljoen bomen. Op LinkedIn kun je je aansluiten bij de community (SDG #4).
[/vc_column_text][vc_single_image media="74945" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Vrijheidsmaaltijd

Voor sommige mensen blijkt de dag langer te duren dan vierentwintig uur. Want naast al de voorgaande activiteiten is Toos op vraag van het Nationaal Comité 4 en 5 mei de kwartiermaker van de vrijheidsmaaltijd in Limburg geworden. Vroeger werd de term bevrijding eerder gerelateerd aan de Tweede Wereldoorlog. Dezer dagen staat vrijheid meer in het teken van de omarming en inclusie van de diversiteit. Tijdens de vrijheidsmaaltijden worden gasten uitgenodigd om te  praten over historische en maatschappelijke thema’s die in het dagelijkse leven niet vaak aan bod komen.  Tijdens de voorbije digitale vrijheidsmaaltijd werd een lezing gegeven door Abbie Chalgoum, een Nederlander van Marokkaanse afkomst. Door zijn achtergrond was deze man in een identiteitscrisis beland. Hij werd immers door zijn medeburgers niet als een volwaardige Nederlander beschouwd, maar ook door Marokkanen werd hij als een nep-Marokkaan bekeken. Zijn verhaal over vrijheid ging dan vooral over zijn  zoektocht echt zichzelf te kunnen zijn. (SDG #10)

Maas in de Wet

Met het kantoor van Viastory dat rechts van de Maas ligt, is het voor onze gesprekspartner moeilijk om die rivier links te laten liggen. Daarom heeft ze zich met haar bedrijf ook als founding partner gecommitteerd  aan Maas. Onder het motto ‘Clean River, Better Business’ hebben tal van bedrijven hun krachten gebundeld met ngo’s en vrijwilligers om de vervuiling van de rivier tegen te gaan. Jaarlijks stropen er duizenden vrijwilligers de mouwen op om gedumpt afval op te ruimen over de hele strook tussen Eijsden tot de Mokerhei. Op zaterdag 18 september, dat is de ‘World Cleanup Day’ is de volgende opruimactie gepland waarbij iedere burger kan helpen. Naast opruimacties wordt er met de partners gewerkt aan structurele oplossingen, zoals het verduurzamen van de bedrijfsvoering en het tegengaan van single-use plastic. Hierover kan je meer lezen op de website van maascleanup.nl/partners. Met petitie Maas in de Wet hopen de partners politiek den Haag te overtuigen om de rivier de Maas rechten toe geven.  De petitie wordt in het najaar aangeboden aan de Koning en aan de Tweede Kamer. Bij de erkenning van de fundamentele rechten van de Maas zullen deze beter afdwingbaar en handhaafbaar zijn. (SDG #14, #16).[/vc_column_text][vc_single_image media="74947" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Overvolle agenda in het teken van duurzaamheid

Feitelijk kan het activiteiten spectrum van Toos gekoppeld worden aan alle duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. Alleen hadden we binnen ons uurtje gesprekstijd niet voldoende ruimte om alles aan bod te laten komen. Haar overvolle agenda spreekt boekdelen. Maar uit het gesprek kunnen we met zekerheid stellen dat alles wat Toos doet in het teken staat van sustainability. Het creëren van een duurzame impact is de motor van haar bestaan. Met de eloquente en gepassioneerde Toos raak je niet uitgepraat. Diegene die interesse heeft in een algemeen overzicht van haar activiteiten kan terecht op de website van Viastory.com. Bovendien zal je daar tal van opportuniteiten vinden om actief mee te werken als vrijwilliger. De verantwoordelijkheid voor een betere wereld ligt immers in onze eigen handen. Mensen zoals Toos geven ons hoop, en die hoop stimuleert ons om verantwoord te leven.[/vc_column_text][vc_column_text]Author: Anna Hermans

Editor: Jennifer Timmmermans

Pictures: Jennifer Timmermans[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][/vc_column][/vc_row]


Meld je nu aan voor het SDG Traineeship

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Wil je als student of organisatie graag meer SDG-impact maken, maar weet je niet precies hoe? Het SDG Traineeship biedt de oplossing!

We zijn steeds meer op zoek naar nieuwe manieren om een concrete bijdrage te leveren aan meer rechtvaardige, inclusieve en duurzame samenlevingen om zo de UN Sustainable Development Goals (SDG’s) te behalen. Tegelijkertijd gebruiken veel bedrijven de Coronacrisis als een moment om na te denken, van koers te veranderen en veerkrachtiger te worden in het licht van een snel veranderende wereld. SDG House Network en TheRockGroup verbinden deze behoeftes met het SDG Traineeship: een programma dat zowel jongeren als bedrijven de kans biedt om toekomstbestendig te worden!

Tijdens dit 15 weken durende parttime traject committeert een team van gemotiveerde jongeren zich voor 1 dag per week om een concrete SDG-case van één opdrachtgever aan te pakken.

De eerste editie is op dit moment gaande, en nu al een groot succes. Meld je nu aan voor de tweede editie van het SDG Traineeship dat 6 september van start gaat: https://www.sdghouse.org/sdg-traineeship/!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][vc_single_image media="74920" media_width_percent="100"][/vc_column][/vc_row]


Local Goal Getter Saskia Hermens zet zich als raadslid in voor een duurzaam en circulair Maastricht

[vc_row][vc_column width="1/1"][vc_single_image media="74899" media_width_percent="100"][vc_custom_heading]

Local Goal Getter Saskia Hermens zet zich als raadslid in voor een duurzaam en circulair Maastricht

[/vc_custom_heading][vc_column_text]

Op de vraag wat Groenlinks raadslid Saskia Hermens het liefst doet op haar werk, antwoordt ze kort en krachtig: dingen die haar inspireren. En dat zijn er nogal wat. Als geboren en getogen Maastrichtenaar zet Saskia zich met passie in voor een groene, duurzame, en circulaire gemeente. Ze is sinds 2003 actief in de lokale politiek, eerst als burgerraadslid en vanaf 2006 als gekozen raadslid. Haar portefeuilles bestaan onder andere uit natuur, afvalbeleid, duurzaamheid, en een ecologisch landschap. Deze onderwerpen beslaan niet alleen haar werk, maar vormen een rode draad door heel haar leven. Zo staat ze me te woord in haar tuin, waar ze in haar moestuintje haar eigen verse groente en kruiden kweekt. Ook hangen er vogelhuisjes en staat er een ton waarin regenwater wordt opgeslagen. Saskia is bekend met de duurzame ontwikkelingsdoelen, en vertelt me aan haar tuintafel over hoe deze samenkomen in haar werk en privéleven.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][vc_column_text]Een groenere stad

Saskia pleit voor een gemeente waarin de stad en de natuur elkaar kunnen ontmoeten op een duurzame manier (SDG #11). Ze wil haar eigen twee kinderen, en alle andere jonge mensen, inspireren door hen de natuur terug te geven, zelfs in een drukke stad als Maastricht. Ze wil dit bijvoorbeeld doen door natuurspeeltuinen te creëren, waar kinderen kunnen klimmen en klauteren. Ook ziet ze een oplossing in gevelgroen, waar planten de ruimte krijgen om tegen muren op te groeien, en het plaatsen van extra bomen in de binnenstad. Ook vindt ze dat nieuwbouwprojecten meer ruimte moeten geven aan groen, bijvoorbeeld door bomen en planten mee te nemen in het ontwikkelplan. Het extra groen zorgt voor verkoeling in de steeds hetere zomers, wat door klimaatverandering van steeds groter belang wordt (SDG #13). [/vc_column_text][vc_single_image media="74901" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Een voorbeeld voor de nieuwe generatie

Ook op andere vlakken wil ze de nieuwe generatie inspireren. Zo is Saskia hard aan het werk om een nieuw, circulair afvalsysteem tot stand te brengen in de 24 basisscholen van de gemeente Maastricht (#12). Het frustreert Saskia om te zien dat, ondanks pogingen van scholen om afval te scheiden, uiteindelijk alles vaak bij elkaar wordt gegooid. Dit geeft een verkeerd voorbeeld aan de kinderen, en leidt tot een enorme afvalberg. Saskia probeert, samen met collega’s, het voor elkaar te krijgen dat gft-afval voortaan door de gemeente wordt opgehaald bij de scholen. Ze is in gesprek met de gemeente en de scholen om te zien waar de behoeftes liggen. Soms vindt ze het lastig om dingen voor elkaar te krijgen - door strenge regelgeving en haar beperkte mandaat als raadslid duurt het soms maanden voordat het lukt om een verschil te maken; een groot geluk dus, dat Saskia absoluut geen opgever is. 

Iets heel kleins, en iets heel groots

Een voorbeeld van haar doorzettingsvermogen betreft de waterpunten in de stad. Op verschillende punten in Maastricht staan palen, waar mensen gratis drinkwater uit kunnen tappen. Het lijkt een idee waar iedereen van profiteert, maar toch duurde het bijna een jaar voordat dit initiatief van Saskia van de grond kwam. Uiteindelijk is het haar toch gelukt, waardoor ze een groot aandeel heeft in de vermindering van het gebruik van plastic flesjes (SDG #12), en het beschikbaar stellen van schoon, gratis water voor iedereen (SDG #3 en #6). ‘Zo’n waterpunt is iets heel kleins, maar toch betekent het voor mij iets heel groots’ zegt ze trots. [/vc_column_text][vc_single_image media="74903" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Verandering begint bij jezelf

De enige manier waarop we deze aarde kunnen doorgeven aan onze kinderen, is als we er keihard aan werken om klimaatverandering tegen te gaan, vindt Saskia. Hoe dan? Dat is vrij simpel. Onze maatschappij is ingericht op consumeren, maar Saskia gelooft niet dat we daar gelukkig van worden. Zo koopt ze zelf nauwelijks nieuwe dingen. Als ze iets nodig heeft, vraagt ze eerst aan haar buurman of ze het kan lenen, voordat ze naar de winkel gaat. Ook maakt ze veel zelf - wasmiddel,  theemutsen, tassen, of een poppendekentje voor haar dochter. Het allerbelangrijkst vindt ze het om haar kinderen de waarde van een duurzaam leven te laten inzien. In plaats van naar de H&M te gaan, shopt ze met haar dochter in de kledingkast van haar nichtje. En haar zoon? ‘Die heeft vorig jaar meegelopen met de klimaatmars, hij stond zelfs in de krant!’ [/vc_column_text][vc_single_image media="74905" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Oproep aan jongeren

Saskia doet dus hard haar best om het juiste voorbeeld te geven, of dat nu aan haar kinderen of collega’s is. Maar, vindt ze, we zijn er nog lang niet. Zo loopt ze vaak tegen bureaucratische blokkades aan. De oplossing hiervoor vindt ze in de samenwerking tussen de generaties. De macht ligt nu bij de oudere generaties; zij moeten bewuste keuzes gaan maken. De jongere generaties kunnen daarbij helpen door hun stem laten horen. En dus doet ze graag een oproep aan alle jongeren. Zij zijn de toekomst, en alleen met behulp van hen lukt het om de duurzame ontwikkelingsdoelen te behalen. [/vc_column_text][vc_column_text]Interview: Fleur Leijte

Fotos: Fleur Leijte

Design: Linda Vecvagare [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][/vc_column][/vc_row]


Local Goal Getter Arthur Bribosia: strevend naar inzet van Maastrichtenaren voor het klimaat

[vc_row][vc_column width="1/1"][vc_single_image media="74882" media_width_percent="100"][vc_custom_heading]

Local Goal Getter Arthur Bribosia: strevend naar inzet van Maastrichtenaren voor het klimaat

[/vc_custom_heading][vc_column_text]

Onder impuls van de wereldwijde klimaatprotesten heeft onze praatgast van vandaag, Arthur Bribosia, samen met andere studenten ‘Students for Climate’ opgericht in het voorjaar van 2019. Deze groep is later omgedoopt tot ‘Maastricht for Climate’ ter bevordering van de inclusie van de Maastrichtse bevolking. Uit zijn keuze van de plaats voor het houden van het interview werd zijn connectie met de natuur al snel duidelijk. Hij heeft ons met name te woord gestaan in een kippenren waarin door gezinnen uit de buurt geadopteerde kippen wonen . Arthur is net afgestudeerd van UCM en was de winnaar van de UM student award 2020. Deze week is hij gestart met werken in de ‘Green Office’ van UM. Hij vertelde dat hij als jonge scoutsleider al erg gepassioneerd was door natuur en duurzaamheid. Zo stond hij o.a. aan de basis van ‘waste free camps’ en heeft hij aangestuurd tot het gebruik van lokale producten. Hoewel hij achter de inhoud van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen staat is hij wat sceptisch tegenover deze labels die vaak verzanden tot ‘marketinglabels’ of ‘buzzwords’ van grote bedrijven. Hij benadrukte het essentiële belang om de daad boven het woord te stellen in de strijd naar duurzaamheid.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][vc_column_text]Niet alleen klimaatdemonstraties

Hoewel Arthur met ‘Maastricht for Climate’ vooral bekend staat als de organisator van de lokale klimaatdemonstraties (SDG#13) is deze groep snel uitgegroeid tot een grotere organisatie met verschillende focuspunten. Zo hebben ze een onderzoeksteam opgericht dat streeft naar de opbouw van meer fundamentele kennis rondom de diverse duurzaamheidsthema’s. Een ander team heeft een dialoog opgezet met de UM waarbij wordt aangedrongen op de introductie van onderwijs op het gebied van klimaat en sociale rechtvaardigheid. Tenslotte hebben ze een duurzaamheidsgids opgesteld waarbij de bevolking concrete richtlijnen krijgt om een duurzamer leven te leiden.

Actie boven theorie

Dat prominente streven naar actie boven theorie wordt duidelijk bij het lezen van de duurzaamheidsgids die je kan raadplegen op de website ‘maastrichtforclimate.nl’. Daarin krijgen we als lezer een duidelijk overzicht over de impact van ons dagelijkse leven op het klimaat. Buiten de uitleg over de consequenties van ons consumptiegedrag worden er ook praktische richtlijnen gegeven ter verbetering van de duurzaamheid. Daarbij wordt de link gelegd naar vele lokale initiatieven en winkels die daar concreet aan bijdragen. Dit initiatief kunnen we catalogiseren onder het duurzaamheidslabel van kwaliteitsonderwijs (SDG#4), waarbij het informatieve aspect direct wordt verbonden met de praktische uitvoering. Een ander initiatief van kennisoverdracht gebeurt in de vorm van online lezingen die worden aangeboden door ‘Maastricht for Climate’. Op 11 mei a.s. is er een lezing over het duurzaam maken van woningen en gebouwen en op 25 mei sluiten ze het academiejaar af met een lezing ‘Informeer en betrek de mensen’. Tenslotte valt ook het initiatief van een webinarserie voor een duurzaam Maastricht onder de SDG #4. Op deze webinarserie worden de inzichten en zorgen gedeeld van experts, burgers en activisten die dan worden doorgespeeld naar de lokale politici. Om de 3 maanden gaan ze in rechtstreekse dialoog met Gert Jan Krabbendam, de lokale wethouder voor energietransitie. Op deze positieve en constructieve manier wil Arthur met zijn team actief meewerken aan de bouw van de brug tussen theorie en praktijk.[/vc_column_text][vc_single_image media="74884" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Samenwerkingen mét het volk

Omdat het streven naar duurzaamheid ons allen aanbelangt bevestigt onze Local Goal Getter het belang van partnerschappen met allerhande organisaties die gelijkaardige doelstellingen nastreven. (SDG#17). Zo werken ze o.a. samen met organisaties als ‘Precious Plastic Maastricht’, ‘Milieudefensie Maastricht’, ‘Klimaatactie Netwerk Maastricht’ en ‘Fossil Free Maastricht’. Arthur heeft met gelijkgestemde organisaties een hele Maastrichtse klimaatcoalitie opgezet. Deze samenwerkingsverbanden zijn gegroeid uit het besef dat men als volk samen het voortouw moet nemen in de verhoogde druk naar een meer duurzame en sociale wereld. De klimaatcoalitie heeft een pakket van 8 eisen opgesteld, gaande van gebruik van gratis openbaar vervoer tot het verbieden van het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik. Het totale eisenpakket is te vinden op de boven vernoemde website.

Activeren tot herdefinitie van ons leven

Als student met de Belgische nationaliteit vindt Arthur het wel een grote uitdaging om druk uit te oefenen op lokale beleidsvoerders. Zijn grootste wens op korte termijn is om het onderliggende team van “Maastricht for Climate’ sterker en groter te maken met een duidelijke verantwoordelijkheid en een niet aflatende inzet. Op lange termijn wenst hij dat we met z’n allen de zin van het leven zullen herdefiniëren en ons zullen bevrijden van onze hedendaagse wereld die gekenmerkt wordt door individualisme, ongelijkheid en materialistisch consumptiegedrag. Hij beseft dat dit een proces is van lange adem. Precies daarom is het van kapitaal belang dat we er als burgers voor blijven vechten.[/vc_column_text][vc_single_image media="74886" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Ik voel me bijzonder dankbaar voor de inzet, de inspiratie en de kracht van jonge mensen zoals Arthur.  Hij behoort tot een gepassioneerde en intelligente generatie van jongeren die de motor vormen tot de noodzakelijke veranderingen in onze huidige maatschappij.  Hij promoot activisme boven fatalisme.  Dankzij deze activisten zullen burgers en bedrijven er constant aan worden herinnerd om courante niet-duurzame praktijken af te schaffen ten voordele van de opbouw tot een betere wereld.[/vc_column_text][vc_column_text]Text: Anna Hermans

Photos: Jennifer Timmermans

Editing en Design: Jennifer Timmermans, Linda Vecvagare [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][/vc_column][/vc_row]


Local Goal Getter Noël Wilmes: kapper met een ecologische drive

[vc_row][vc_column width="1/1"][vc_single_image media="74858" media_width_percent="100"][vc_custom_heading]

Local Goal Getter Noël Wilmes: kapper met een ecologische drive

[/vc_custom_heading][vc_column_text]

Letterlijk, want op zijn met zonnepanelen uitgeruste elektrische bakfiets, bezoekt hij zijn klanten door weer en wind. Het was geen vooropgezette intentie van Noël om een voorloper te worden in duurzaamheidsdoelstellingen. Wel is hij altijd graag buiten en geniet van de natuur. Waarschijnlijk is van daaruit een vanzelfsprekendheid ontstaan dat de lucht die men inademt schoon hoort te zijn.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][vc_column_text]Maastricht bereikbaar

In 2017 werd Noël in staat gesteld om via het Maastricht Bereikbaar initiatief met subsidie een e-bakfiets aan te schaffen. Doel was de bereikbaarheid van de binnenstad te garanderen ten tijde van de werkzaamheden rondom het A2 project en het verleggen van de Noorderbrug. Aan ondernemers werd een subsidie toegekend voor de aankoop van een bakfiets, wanneer zij hun werk in plaats van met bestelbus of auto ook fietsend konden doen. In ruil hiervoor werd deelnemers gevraagd een half jaar lang hun gebruikersinformatie met de gemeente te delen. Deze gegevens werden gebruikt voor een groter, landelijk onderzoek naar urban mobility.

 Als mobiel kapper herkende Noël zich in het profiel en zag mogelijkheden om zijn auto méér te laten staan en vooral te kiezen voor de bakfiets. Het idee dat hij daarmee een bijdrage leverde aan een betere luchtkwaliteit gaf hem een goed gevoel.

Met deze stap ondersteunde Noël een aantal SDG’s, namelijk #11 duurzame steden en gemeenschappen en #17 partnerschap om doelen te bereiken.

Uitdagende keuze

De gemeente liet de deelnemende ondernemers vrij in hun keuze. Het lag voor de hand dat Noël zou kiezen voor een fiets met een wat apartere uitstraling wat beter bij zijn creatieve vak als kapper past. Hij maakte het zichzelf daarmee niet gemakkelijk. De Babboe Carve Mountain, waarop zijn oog gevallen was, had geen afsluitbaar deksel. Hij besloot zelf aan de slag te gaan met polyester en glasvezel. Een hele uitdaging, maar met wat creatief denkwerk kom je een heel eind!

Zonne-energie

Tijdens het werken aan het deksel kwam hij door de maatgeving van het oppervlak op het idee dat het misschien mogelijk was een zonnepaneel te integreren. Op dat moment was zijn kennis over deze materie summier. Door veel te lezen en te overleggen met familieleden en kennissen, kwam hij er al snel achter dat één paneel niet voldoende was om te voorzien in de energiebehoefte. Met name vanwege de toename van het gewicht door het deksel zelf, de omvormingsapparatuur en de benodigde grotere accu.

Out-of-the-box

Ergens nog een extra paneel kwijt kunnen was een hele uitdaging omdat er geen afbreuk mocht worden gedaan aan het gestroomlijnde design. 

Uiteindelijk kwam Noël op het idee om in het deksel schuiflades te maken. In de parkeerstand kunnen de extra panelen uit de bak geschoven worden.

In dit geval letterlijk out-of-the-box denkwerk![/vc_column_text][vc_single_image media="74862" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]De volgende stap is ook al gezet. Er liggen contacten met een producent van supersterk, superlicht, biologisch én 100% recyclebaar materiaal. Noël hoopt dit materiaal te kunnen gebruiken voor het fabriceren van zijn deksel. Nu nog een producent die dit samen met Noël wil professionaliseren en uitwerken!

SDG’s #9 industrie, innovatie en infrastructuur, #12 verantwoorde consumptie en productie en #17 partnerschap om doelstelling te bereiken.

Voorjaar, zomer én najaar volledig off-grid

De energie die onze Local Goal Getter nodig heeft, komt gedurende het hele jaar, behalve de winter, volledig uit de geïntegreerde zonnepanelen. In de winter kan er gemiddeld slechts 5-10 km uit zonlicht opgewekt worden. De rest van het jaar is er genoeg opbrengst om ook zijn telefoon, tondeuse en elektrische fietspomp via usb op te laden.

Op jaarbasis rijdt Noël gemiddeld 7000km op zijn SolarCargoBike, óók als het regent. Maar zoals hij zelf zegt: “als je dagelijks fietst, zul je merken dat het aantal keer dat je echt nat wordt, erg beperkt is. Bovendien blijf ik er lichamelijk maar ook geestelijk fit bij. Geen gestress in het drukke verkeer en met je kop in de wind je hoofd leegfietsen”.

SDG’s #3 goede gezondheid, welzijn #7 betaalbare en duurzame energie en #11 duurzame steden en gemeenschappen 

Niet onopgemerkt

Wanneer Noël met zijn fiets rondrijdt, reageren veel mensen verrast en enthousiast en al helemaal als hij de fiets parkeert en de schuiflades met twee extra panelen uitschuift. Regelmatig ontstaat er dan een leuk gesprek over zijn ontwerp en idee. “Dan besef je dat je enthousiasme aanstekelijk werkt”.

Zero Carbon Road to Glasgow

Zijn ontwerp is inmiddels ook opgemerkt door de promotor van het boek “Eerste Hulp bij Klimaatverandering” van auteur Anabella Meijer. In dit humoristische, positieve boek over een beladen onderwerp, wordt ingegaan op het leuk maken van duurzaamheidsdoelen en de uitvoering daarvan. Het bakfietsdeksel (door Noël het SOLFIE-project gedoopt) past perfect in de promotiecampagne.

Het plan is om eind oktober van dit jaar vanaf Dover naar de klimaattop in Glasgow (COP26) te fietsen. Noël zal samen met onder meer David Klein (vertaler van het boek naar het Engels) de “Zero Carbon Road to Glasgow” gaan fietsen. Deze tocht zal langs een aantal belangrijke steden zoals Londen, Oxford, Birmingham en Manchester gaan om aldaar aandacht te vragen voor klimaatverandering en het in het Engels vertaalde boek te promoten.

SDG #13 klimaatactie

Momenteel is Noël dringend op zoek naar sponsoren om de reis-en verblijfskosten mee te dekken. Geïnteresseerden kunnen een kijkje nemen op https://www.hairvisit.nl/product-categorie/sponsoring/

Dilemma: ecologisch of lokaal

Als kapper probeert Noël producten te gebruiken die zo min mogelijk schade toebrengen aan de natuur. Het dilemma is dat deze producten vaak van ver moeten komen. De productie van kwalitatief hoogwaardige en ecologische verantwoorde haarverzorgingsproducten mist hij nog een beetje in zijn directe omgeving. Ontwikkelingen houdt hij nauwlettend in de gaten. Hij heeft goede hoop dat deze producten in de nabije toekomst ook lokaal ontwikkeld gaan worden. Hij noemt in dit verband Philippe Disse van juwelierszaak Etoile die bezig is met het opzetten van een volledig organische lijn van zeep- en shampoo blokken. Het is allemaal nog in de testfase, maar de drive is ook daar volop aanwezig.

SDG’s #12 Verantwoorde consumptie en productie, #14 leven in het water en #15 leven op het land.[/vc_column_text][vc_single_image media="74860" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Toekomstdroom

Noël’s grootste wens is het kunnen uitwerken van zijn SOLFIE-deksel tot een productiemodel. Hij heeft daar verschillende ideeën over, maar mist de professionele vaardigheden en productieruimte om deze droom werkelijk te kunnen realiseren. Samenwerking met een lokale partij die hem hierbij zou kunnen en willen helpen zou fantastisch zijn.

SDG’s #17 partnerschap om doelstellingen te bereiken. #9 industrie, innovatie en infrastructuur en #12 Verantwoorde consumptie en productie

Less is More

Tot slot wil Noël nog kwijt dat hij heeft gemerkt dat hij zónder daar echt op uit te zijn geweest, als voorbeeld en inspirator kan fungeren voor iedereen die meent dat “iets doen voor het klimaat” altijd weloverwogen met een opgezet plan zou moeten gaan. Dat was bij hem zeker niet het geval! Feitelijk komt het neer op bewustzijn en de intrinsieke wens om íets te doen, hoe kleinschalig dit ook mag lijken. Probeer ruimte (tijd) voor jezelf te creëren. Hierdoor komt er ook meer ruimte voor frisse, nieuwe ideeën en creëer je rust en geduld om met tegenslagen om te gaan en oplossingen te bedenken. Door jezelf minder economische druk op te leggen, minder te werken en minder spullen te kopen wordt het mogelijk om die ruimte te creëren. Less is more!

SDG #12 Verantwoorde consumptie en productie

 

Voor Noël is iedereen die bewust zijn steentje bijdraagt aan het terugdringen van broeikasgassen en milieuvervuiling een held. Jörn Behage is bij uitstek iemand waar hij bewondering voor heeft. Met zijn bedrijf Arapaha richt deze ondernemer zich op 100% circulaire productie waarbij afval niet bestaat. Op Brightlands-Chemelot heeft Jörn een zeer sterk, lichtgewicht, biologisch en volledig recyclebaar materiaal ontwikkeld, dat mogelijk gebruikt kan worden als lichtgewicht toepassing voor het SOLFIE-deksel. Jörn zal tijdens deze campagne zeker worden geïnterviewd als Local Goal Getter![/vc_column_text][vc_column_text]Text: Karin Gielen

Photos: Karin Gielen

Editing en Design: Jennifer Timmermans, Linda Vecvagare [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][/vc_column][/vc_row]


Local Goal Getter Roger Haan: interieurarchitect met oog voor duurzaamheid in een ecologisch belastende sector

[vc_row][vc_column width="1/1"][vc_single_image media="74837" media_width_percent="100"][vc_custom_heading]

Local Goal Getter Roger Haan: interieurarchitect met oog voor duurzaamheid in een ecologisch belastende sector

[/vc_custom_heading][vc_column_text]

Onze gast van vandaag, Roger Haan van het interieurarchitectenbureau InterAlter, straalt duurzaamheid uit in al zijn woorden en daden. Daardoor valt hij op in een sector die gekenmerkt wordt door het intensieve gebruik van ecologisch belastende goederen en praktijken. In zijn acties revolteert hij tegen het verstikkende gevoel dat we steeds meer letterlijk worden ingepakt in plastieken hermetisch afgesloten gebouwen.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][vc_column_text]Fast fashion in interieur

Het bedrijf InterAlter dat gevestigd is in een prachtig historisch pand in het centrum van Valkenburg bestaat al vijf jaar. Gedurende die tijd heeft onze Local Goal Getter een stijle leercurve doorstaan op het gebied van duurzaamheid. Door het leiden van verschillende renovatieprojecten kwam hij tot de constatatie dat de bouwsector verantwoordelijk was voor een massieve afvalberg. Op basis van veranderende noden en wisselende modetrends werd hij met opdrachten geconfronteerd om het ene na het andere interieur te vervangen. De gesloopte materialen bleken daarbij nauwelijks recupereerbaar of recycleerbaar. In de hotelsector bijvoorbeeld is de gemiddelde levensduur van een hotelinterieur slechts 7 jaar. In een tijdperk waarin sustainability onontkoombaar is en het discussiepunt in vele media en vakliteratuur heeft hij zijn visie op en aanpak van interieurarchitectuur grondig omgegooid. Daarbij focust hij zich naast het esthetische op het gebruik van ecologisch verantwoorde materialen.[/vc_column_text][vc_single_image media="74841" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Dus, biologisch afbreekbaar materiaal

Omdat alles in onze maatschappij zo tijdelijk is streeft Roger er naar om zoveel mogelijk gebruik te maken van materialen die makkelijk afbreekbaar, biodegradeerbaar of makkelijk ‘opruimbaar’ zijn. Om de alternatieven visibel en tastbaar te maken is InterAlter een materiaalbieb aan het opbouwen. Elk materiaal dat wordt opgenomen in de collectie moet voldoen aan vier voorwaarden. Vooreerst mag het zo min mogelijk schade toebrengen aan de wereld. Vervolgens moet het productieproces van het materiaal voldoen aan humanitaire eisen. Daarbij wordt bijvoorbeeld onderzocht of er geen kinderarbeid of zwaar onderbetaalde mankracht aan te pas komt. Lokaal ontgonnen en/of geproduceerde materialen zijn een derde criterium om een plaats te winnen in de bieb. Betaalbaarheid is een laatste voorwaarde tot selectie. Door de vooropstelling van deze criteria worden enkele SDG’s nagestreefd: met name het streven naar eerlijk werk (#8) en verantwoorde consumptie en productie (#12).

Materialen in de InterAlter bibliotheek

Roger vertelde dat slechts een vierde van het totale materiaalarsenaal deze kritische selectieprocedure heeft overleefd. Zo hebben ze bijvoorbeeld een vloertegel gemaakt op basis van schelpen moeten elimineren. Hoewel het product er in eerste opzicht erg natuurlijk uitzag bleken de stoffen die werden gebruikt om de schelpen samen te persen tot een tegel toxisch te zijn. Anderzijds toonde hij ons enkele stalen van een materiaal dat er in eerste opzicht erg artificieel uitzag. Maar de basisgrondstof van deze stalen was gerecycleerd huisvuilafval en paste daardoor perfect in de bieb. Ook karton heeft in vele maten en vormen een plaats kunnen veroveren in de materiaalcollectie. Zo heeft Roger met het InterAlter team bijvoorbeeld een pop-up winkel van schoenen gemaakt op basis van karton. Omdat een pop-up winkel per definitie van tijdelijke aard is, was de maximale beperking van de afvalberg bij de afbraak van primordiaal belang. De zijdelings opgestapelde kartonnen dozen dienden zowel als schappenen waarop schoenen werden uitgestald en tegelijkertijd als muren om de winkelruimte te compartimenteren. Bij de sluiting van de shop werd de afvalmassa tot een minimum gereduceerd. Een ander duurzaam materiaal dat Roger ons toonde was lokaal Ardens dennenhout.

Ook, welzijn en gezondheid

Uit het gesprek met Roger bleek dat ook het streven naar welzijn en gezondheid hem na aan het hart ligt (SDG#3). Hij merkt in de dagelijkse praktijk dat consumenten weinig kritisch nadenken over producten die op onze westerse markt worden aangeboden. Zo zijn PVC vloeren nu erg hip en bovendien goedkoop. Daartegenover blijken deze PVC vloeren niet zo onschadelijk als men vermoedt. De weekmakers die ervoor zorgen dat deze tegels niet breken is giftig en na installatie komen die toxische stoffen gradueel vrij. Roger beklemtoont dat hij als interieurarchitect de klant hierover zal informeren maar dat de eindbeslissing uiteindelijk altijd bij de consument ligt.[/vc_column_text][vc_single_image media="74843" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Uitdagende speurtocht

Onze Local Goal Getter geeft toe dat het een grote uitdaging is om steeds goedkope en ecologisch verantwoorde alternatieven voor te leggen. We leven immers in een razendsnelle consumptiemaatschappij waar jaarlijks ontelbaar veel nieuwe materialen worden aangeboden waarvan men de intrinsieke kwaliteiten noch de impact op het milieu kent. Een andere uitdaging zit in de regelgeving van de bouw. De isolatienormen liggen erg hoog maar piepschuim, het basismateriaal van deze isolatie is dan weer ontzettend belastend voor het milieu. Ook hier is hij actief op zoek naar alternatieven, bijvoorbeeld in de vorm van steenwol of zelfs Limburgse schapenwol.

Samen(werking)

Roger is tevens gestart met de aanmaak van een blog en podcasts. Hij is een erudiet persoon en hij wil hiermee zijn inzichten delen en kritische gesprekken voeren met collega’s en materiaaldeskundigen ten einde zijn kennis met de wereld te delen. Hiermee sluit hij aan bij SDG #4, namelijk kwaliteitsonderwijs in de vorm van kennisverspreiding. beroepsvereniging van Nederlandse interieurarchitecten (BNI) ondersteunt en sponsort dit initiatief. Partnerschappen zijn in deze complexe wereld van kapitaal belang (SDG#17). Zo heeft hij bij een bepaalde opdracht met betrekking tot de ecologische verbouwing van een eethuis een samenwerkingsverband opgezet met een denkteam. Dat team was bemand door studenten met allerhande uiteenlopende specialiteiten die advies konden verschaffen op die domeinen waarin hij zelf tekort schoot.[/vc_column_text][vc_single_image media="74839" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Kortom, een architect die verder kijkt dan vandaag

Rogers’ grootste droom is dat hij bij elk verbouwingsproject zijn ecologische voetafdruk kan beperken tot een minimum. Hij is erg zelfrelativerend want hij beklemtoont dat hij zich meer en meer bewust is van het feit dat hij niet veel weet naarmate hij zich meer verdiept in de materie. Maar hij is ambitieus en gepassioneerd en blijft dapper tegen de stroom inzwemmen. Hij heeft een hart voor zijn werk, zijn klanten en voor moeder aarde. Hij staat open voor communicatie en is ontzettend leergierig en begripvol naar de noden van de klant toe. Kortom, hij lijkt een ideale adviseur en ontwerper om mee te nemen in een renovatieproject, vooral voor een cliënteel dat verder kijkt dan vandaag.[/vc_column_text][vc_column_text]Text: Anna Hermans

Photos: Séverine Louf

Editing en Design: Jennifer Timmermans, Linda Vecvagare & Lars Wingerath[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][/vc_column][/vc_row]


Local Goal Getter Marjon Heutmekers: de natuur als spiegel voor duurzaamheid

[vc_row][vc_column width="1/1"][vc_single_image media="74819" media_width_percent="100"][vc_custom_heading]

Local Goal Getter Marjon Heutmekers: de natuur als spiegel voor duurzaamheid

[/vc_custom_heading][vc_column_text]

Deze week laten we Marjon Heutmekers aan het woord, de dame achter het lokale initiatief ‘Olijfgroen.com’. Haar persoonlijkheid kan worden samengevat als daadkrachtig en creatief, inspirerend en optimistisch. Natuur is de primaire inspiratiebron voor al haar bezigheden. Ter bescherming en verduurzaming van ‘moeder aarde’ beklemtoont Marjon het belang van de intrinsieke motivatie om mensen te leiden tot gedragsveranderingen. Daarom probeert ze met elk concept precies datgene te triggeren dat ons zou kunnen aanzetten tot een of andere actie ten voordele van het milieu en de wereld waarin we leven.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][vc_column_text]Duurzaamheid uit de natuur

Ze heeft eerst een opleiding gevolgd van ‘Facility Management’ en vervolgens haar horizon verruimd via het Erasmusprogramma van ‘Corporate Social Responsability’. Tijdens ons gesprek introduceerde ze ons tot het begrip van ‘bio-mimicry’. Dat is de kunst en wetenschap die strategieën uit de natuur bestudeert en als inspiratie gebruikt om problemen in onze menselijke maatschappij op te lossen. Zij werkt als zelfstandige adviseur bij lokale gemeenten en bedrijven rond verduurzaming.[/vc_column_text][vc_single_image media="74823" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Boumkracht

Het is niet het gebrek aan geld of techniek dat duurzame ontwikkeling in de weg staat. Dat is er allemaal. Wat we nodig hebben zijn superkrachten als “vertrouwen, lef, samenwerking en liefde”. Vanuit het idee dat bomen superkrachten hebben, ontstond het concept “boumkracht”. Marjon verkoopt op haar website posters en kaarten in ruil voor het planten van een boom. De inhoud en de lay-out van deze posters zijn uniek. Elk exemplaar bevat een poëtische boodschap over die superkrachten, in de Limburgse taal geïllustreerd door de bomen zelf. Op deze originele manier maakt onze Local Goal Getter een duidelijk statement dat ze dit initiatief neemt met en ten voordele van de lokale gemeenschap. Gezien het promoten van bomen ten voordele is van onze gezondheid, de verduurzaming van de gemeenschappen en het leven op land werkt ze hierdoor actief mee aan het bereiken van 3 significante Sustainable Development Goals (#3, #11, #15).

Marjon is er zich bovendien van bewust dat het resultaat van haar acties nog betekenisvoller zullen zijn als ze samenwerkt met lokale partners. Zo werkt ze voor dit project samen met ‘Trees for All’, de Utrechtse organisatie die bomen plant voor particulieren en bedrijven, in Nederland en het buitenland. (SDG #17). In dezelfde context zal Marjon tegen de volgende kerstperiode een poster ontwikkelen als alternatief voor het traditionele vellen van talloze kerstbomen. Momenteel werkt ze aan de kinderversie van “boumkracht” die ze tevens online zal aanbieden. Mooi als geboortegeschenk. Daarmee zal een nieuw mensenleven rechtstreeks gekoppeld worden aan nieuw leven in de natuur.[/vc_column_text][vc_single_image media="74821" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Wol concept

Marjon probeert mensen na te laten denken over systeemfouten. Vaak doen we dingen omdat ze nu eenmaal zo gaan, niet omdat het slim of logisch is. Dat wil zij doorbreken. Neem het gebruik van wol. Doordat wol quasi geen financiële waarde heeft worden er jaarlijks honderden kilo’s verbrand terwijl wol zoveel potentieel heeft om voor verschillende doeleinden te worden gebruikt. Gezien de ruime schapenpopulatie in Zuid Limburg ziet ze een opportuniteit om duurzamer te gaan werken met wol. Met het wol concept wil zij deze bewustwording vergroten. Hierdoor zal ze concreet een steentje bijdragen tot het promoten van verantwoorde consumptie en productie (SDG#12).

Keramiek concept

Het volgende concept zal proberen bij te dragen tot een goede gezondheid en welzijn. (SDG#3). Zij ziet in haar eigen omgeving de teloorgang van intermenselijk contact. De alles dominerende carrierejacht koppelt ze aan het feit dat geld an sich een doel is geworden i.p.v. een middel tot een aangenaam bestaan. Die ‘ratrace’ wordt nog aangescherpt door de alomtegenwoordige ‘smart phones’. Ze ziet dat er massaal veel aandacht en tijd uitgaat naar die elektronische tools ten nadele van waardevol interactief menselijk contact. Ze heeft een tipje van de sluier gelicht door te zeggen dat ze met keramiek rechtstreeks zal streven naar een reductie van het ‘overgebruik’ van de ‘smart phones’ en een daaraan verwant sociaal doel zal steunen. Onze interesse is alvast gewekt. Wat zou de wereld er anders en rustiger uitzien als mensen er zouden in slagen om hun aandacht gradueel te verschuiven van een tool naar een mens.

Prinses Karnaval

Tenslotte is onze Local Goal Getter samen met haar man het prinsenpaar karnaval geworden. Marjon draagt de waarden van karnaval hoog in het vaandel en ze koestert het principe van het bevrijdende effect van karnavalskledij. Tegelijkertijd heeft zij de gelegenheid aangegrepen om het thema duurzaamheid tijdens carnaval bespreekbaar te maken. Zo wordt er gekeken naar verduurzaming van feestkledij (SDG#12).[/vc_column_text][vc_single_image media="74825" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Duurzaamheid voor iedereen

Als conclusie van het boeiende gesprek kan ik concluderen dat uit de enorme diversiteit van haar initiatieven blijkt dat Marjon een duizendpoot is met het hart op de juiste plaats. Zij slaagt er op een laagdrempelige en originele manier in om onze disruptieve wereld een beetje meer leefbaar te maken. Via haar acties wil ze aantonen dat duurzaamheid niet lastig moet zijn maar dat actief werken aan duurzaamheid zelfs kan leiden tot een gelukkiger leven als individu.[/vc_column_text][vc_column_text]Text: Anna Hermans

Photos: Séverine Louf

Editing en Design: Jennifer Timmermans, Linda Vecvagare & Lars Wingerath[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][/vc_column][/vc_row]


Local Goal Getter Bo Croonen - in harmonie met de buurt

[vc_row][vc_column width="1/1"][vc_single_image media="74770" media_width_percent="100"][vc_custom_heading]

Local Goal Getter Bo Croonen - in harmonie met de buurt

[/vc_custom_heading][vc_column_text]

Wie het begrip ‘sociëteit’ associeert met een vereniging ter bevordering van de gezelligheid zal bij het lezen van dit artikel aangenaam verrast worden. Deze week hebben we gepraat met de Local Goal Getter Bo Croonen. Zij is de voorzitter van de studentenvereniging Amphitryon van de Maastrichter hotelschool. Zij heeft samen met het bestuur en de leden het begrip van sociëteit tot een hoger niveau gebracht. In haar functie zet Bo de academische kennis rond gastvrijheid naadloos om in de praktijk en verwezenlijkt met het hele team daarmee heel wat SDGs.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][vc_column_text]Een vereniging voor iedereen 

Bo vertelde dat Amphitryon er vanaf het begin prat op gaat dat het een gemengde vereniging is, voor mannen én vrouwen, in tegenstelling tot heel wat andere studentenverenigingen. In deze sociëteit is werkelijk iedereen van de Hotelschool welkom, zonder onderscheid.  Zo werken ze momenteel voor het eerst aan een LGBTQ+ event ter bevestiging van hun streven naar gendergelijkheid (SDG#5).  Dit event draait rond genderneutraliteit en ze streven naar een grote impact op deze veelbesproken maar toch nog fragiele materie. 

Streven naar duurzaamheid

De vereniging heeft een ‘duurzame commissie’ die er naar streeft om de operationele kant van de vereniging zo duurzaam mogelijk te maken.  Zo hebben ze het gebruik van wegwerp bekers bijvoorbeeld vervangen door herbruikbare bekers. Daarnaast is er het plan om een moestuin aan te leggen als lokale bron van ingrediënten om mee te kunnen koken. Een ander initiatief in dit kader is dat ze een oproep hebben gedaan aan alle studenten om de cv-ketel van 80 naar 60 graden te reduceren. Buiten de kostenbesparing die daarmee gepaard gaat heeft deze actie ook een gunstige invloed op het milieu. Met een actie van afval ruimen zorgen ze ook mee voor een schone en aangename buurt.  Daarbovenop hebben ze ook nog een kledingruil actie gepland zodra de omstandigheden dit weer toelaten. Op basis van een Webinar zullen de deelnemers kennismaken met vele aspecten die verkeerd gaan op gebied van duurzaamheid in de sector van de kledingindustrie. Daarnaast zullen de participanten de kans krijgen om eigen kledingstukken te ruilen of af te staan aan het goede doel. Al deze acties kaderen duidelijk in het streven naar duurzame gemeenschappen (SDG#11) en duurzame consumptie en productie (SDG#12).  En de schenking van de kleding beantwoordt aan het streefdoel om de armoede te verminderen (SDG#1). 

Naast deze operationele kant van duurzaamheid is Bo met haar team in samenwerking met een architect concrete plannen aan het uitwerken voor de bouw van een nieuw energieneutraal gebouw waarin de sociëteit binnen afzienbare tijd zal worden gehuisvest.  Met dit initiatief zal een grote stap worden gezet in de richting van betaalbare en duurzame energie (SDG#7).[/vc_column_text][vc_single_image media="74773" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Aanvulling kwaliteitsonderwijs Hotelschool

De studentenvereniging heeft ook een educatiecommissie. Als een student nood heeft aan bijles kan dit via deze afdeling worden geregeld. Eveneens bij de zoektocht naar een stage- of een werkplek kan de hulp van deze groep worden ingeroepen. Daarnaast worden er masterclasses gegeven waarbij oud-leden hun knowhow meegeven over het sollicitatieproces of het opstellen van een curriculum vitae. Op basis van deze initiatieven wordt het kwaliteitsvolle onderwijs van de hotelschool nog voor een stuk versterkt door de samenwerking tussen eerstejaars, oudere studenten en de alumni (SDG#4).

Het internationaal comité neemt het op voor de integratie van de internationale studenten. Via het ‘buddy-systeem’ wordt een Nederlandse student gekoppeld aan een internationale student. Zo kunnen deze buitenlandse studenten dankzij de inzet van de Nederlandse studenten geïntroduceerd worden tot medestudenten of leuke en nuttige plaatsen waardoor ze zich makkelijker en sneller gaan thuis voelen.  Hierbij wordt er duidelijk gestreefd naar een verminderde ongelijkheid (SDG#10).

Inzet voor goede doelen

De PR commissie van Amphitryon is voornamelijk bezig met de organisatie van events voor goede doelen. Zo hebben ze o.a. een sponsorloop georganiseerd om geld op te halen ter bestrijding of behandeling van de ziekte van Lyme. Daarnaast is er een wandeling georganiseerd voor een weekendschool waarbij meer dan 500 euro werd opgehaald. Het kankerfonds heeft ook al kunnen genieten van donaties van de vereniging. Binnenkort organiseert Amphitryon daarvoor opnieuw een funding, door middel van de 555-challenge: ren 5 kilometer, doneer 5 euro en nomineer 5 anderen om hetzelfde te doen.  Tevens heeft het afgebrande vissershuisje in de buurt een mooie bijdrage kunnen ontvangen na een inzamelactie.  Onlangs heeft Amphitryon bovendien een bijdrage geleverd aan de voedselbank.  De studenten hadden postgevat voor alle Jumbo’s van Maastricht en hebben zo 75 kratten voedsel en brood  ingezameld om te doneren aan dit goede doel. Door dit initiatief heeft Amphitryon actief bijgedragen aan de vermindering van de armoede (SDG#1). Voor het activiteitencentrum ‘de Kanjel’ organiseren ze elk jaar een dag waar ze de gehandicapten van deze organisatie op sleeptouw nemen. Op die manier kunnen ze de zorgverstrekkers even ontlasten. [/vc_column_text][vc_single_image media="74775" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]In harmonie met de buurt

Via een streng sanctiereglement streeft Amphitryon ernaar om alles zo netjes mogelijk te laten verlopen, in en rondom de sociëteit.  Bo onderkent de noodzaak om alles zo harmonieus mogelijk met de buurt te laten verlopen waarbij respect voor de noden van elke partij centraal staat.  Bij de afloop van een feest zorgt ze er bijvoorbeeld voor dat er studenten postvatten op verschillende plaatsen in de woonbuurt om de feestvierders tot rust te manen indien nodig. Verder gaat ze regelmatig rechtstreeks in gesprek met de buurt om te polsen naar de ervaringen en bezorgdheden van de buurtbewoners. Op basis van een open dialoog wordt er dus actief gestreefd naar een vreedzame community (SDG#16).

Partnerschappen 

Als studentenvereniging beklemtoont Bo ook het belang om partnerschappen aan te gaan om doelstellingen te bereiken (SDG#17). Naast het partnerschap met de buren en sponsoren is de samenwerking met de hotelschool en de campus van kapitaal belang.  Ze zegt dat ze met de school en de vereniging op een soort van eiland leven waardoor het erg belangrijk is om alles daarbinnen en daarbuiten zoveel mogelijk direct aan te pakken, ter bevordering van de harmonie. De sportcommissie heeft bijvoorbeeld heel wat samenwerkingsverbanden gesmeed met allerhande Maastrichtse sportorganisaties, zoals de voetbal – en hockeyclub, de tennisclub en de golfbaan.  De voorzitter beklemtoont daarmee het belang van het fysieke en sociale welzijn van de studenten, wat nog acuter geworden is in deze tijden van corona. (SDG#3).  Het partnerschap met de buurt blijkt bijvoorbeeld uit hun jaarlijks weerkerende bijdrage in de organisatie van de kerstmarkt. [/vc_column_text][vc_single_image media="74778" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Bigger picture

Op basis van het bovenstaande bewijst Bo hoe haar generatie klaar staat om van de wereld een betere plek te maken door tal van initiatieven die het oorspronkelijke actieterrein van studentenverenigingen ver overstijgt. Door haar engagement probeert ze haar omgeving en de wijdere wereld ervan te overtuigen om de ‘bigger picture’ steeds voor ogen te houden. Daarmee wil ze iedereen er meer bewust van maken om verder te kijken dan de eigen persoonlijke belangen. Ze beklemtoont dat je door het dienen van de belangen van de medemens jijzelf uiteindelijk een gelukkiger persoon wordt. [/vc_column_text][vc_single_image media="74781" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Text: Jennifer Timmermans & Anna Hermans

Photos: Séverine Louf

Editing en Design: Linda Vecvagare & Lars Wingerath[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][/vc_column][/vc_row]


Local Goal Getter Chris Meys zet zich in voor en door zijn buurt Limmel

[vc_row][vc_column width="1/1"][vc_single_image media="74736" media_width_percent="100"][vc_custom_heading]

Local Goal Getter Chris Meys van buurtnetwerk Limmel

[/vc_custom_heading][vc_column_text]

De Goal Getter van deze week is Chris Meys. Sinds vijfeneenhalf jaar bekleedt Chris als vrijwilliger de functie als voorzitter van buurtnetwerk Limmel. Samen met de buurt knokt Chris ervoor om Limmel een duurzame voorbeeldwijk te maken voor Nederland.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][vc_column_text]Limmel ligt ten noordoosten van Maastricht, op amper acht minuten fietsen van het station en een klein halfuur lopen van de markt. In het interview met Anouk Willems zagen we al een stukje duurzame innovatie in de wijk, namelijk IKC De Geluksvogel. Daarnaast zijn momenteel een volledig energieneutraal winkelcentrum en tweeënveertig nieuwbouwwoningen in aanbouw. En de gerenoveerde daken van de huurwoningen aan de Balijeweg waren de eerste woningen in Zuid- Limburg met complete zonnepaneeldaken. In Limmel bevindt zich ook de Hotel Management School die onlangs een energie neutrale nieuwe campus heeft opgeleverd.

Achter de Hotelschool is een prachtig park aangelegd dat openbaar toegankelijk is. Chateau Bethlehem en Jerusalem zijn twee prachtige historische parels met een unieke uitstraling in deze Maastrichtse woonwijk. Bovendien lopen er enkele toeristische routes doorheen, zoals de Via Belgica die vanuit Boulogne sur Mer via Maastricht over Meerssen en Valkenburg naar Keulen gaat.

Braakliggend gebied

De charme van Limmel wordt echter overschaduwd door een braakliggend oud-industriegebied pal aan de Maas. De fabrieken zijn, op de schoorsteen van de oude zinkwitfabriek dat als monument werd behouden, gesloopt. Door de voorbije industriële bedrijvigheid is de grond vervuild en daarom tot op heden onbebouwd behoudens enkele oudere woningen langs de Borgharenweg. Om het gebied staan hekken, waar twee grote spandoeken hangen. De eerste is van Naga Solar, een bedrijf dat wereldwijd zonneparken bouwt en waar het terrein eigendom van is. De tweede is van het buurtnetwerk Limmel met hun boodschap: ‘Natuurlijk wónen in Limmel aan de Maas!’[/vc_column_text][vc_single_image media="74740" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Toekomstplan voor en door de buurt

Uit Chris Meys’ verhaal blijkt dat hij in de toekomst van dit gebied een cruciale rol heeft. In naam van het buurtnetwerk zet Chris zich samen met zijn medebestuursleden in voor een transformatie van het terrein tot een mooie, duurzame en diverse woonwijk waar de burger centraal staat. Hij legt daarbij uit dat een uitbreiding van Limmel zeker nodig is: maar vijfentwintig procent van de wijk bestaat uit koopwoningen, waarvan één op de drie een studentenhuis is. Er is daarom een groot tekort aan senioren- en starterswoningen en ook aan koopappartementen. Wanneer de wijk zal worden uitgebreid, betekent dat meer inwoners en daarmee meer kinderen voor de school en klanten voor de toekomstige winkels. Het voorzieningenniveau kan op die manier in stand blijven.

Vanuit Chris’ baan bij de gemeente Roermond als coördinator monumentenzorg en archeologie heeft hij toegang tot expertise die hij goed kan inzetten bij dit plan.

Buurtnetwerk Limmel

Een van de succesfactoren van Chris is dat hij voor de realisatie van zijn ideeën de inspraak van alle betrokken partijen hoog in het vaandel draagt. (SDG #17)  Het buurtnetwerk bestaat uit verschillende samenwerkingspartners, gaande van de schooldirectie van De Geluksvogel tot de directie van de hotelschool en de leden van de studentenvereniging Amphitryon, van de lokale kleine ondernemers tot de eigenaren van het terrein en de hele burger populatie. Alle partijen werden uitgenodigd om samen te brainstormen over de basisbehoeften van het nieuw buurtplan. Uit deze brainstormsessie bleek dat men het er unaniem over eens was dat de ontwikkeling van dit braakliggend terrein wel echt het verschil zou kunnen maken voor de hele buurt.

Duurzame doelen

Chris vertelt dat bij de uittekening van het plan tal van duurzame doelen zijn geïntegreerd. Zo was het belangrijk dat de drukke Willem Alexanderweg, waar per etmaal 15.000 voertuigen passeren waarvan 750 vrachtwagens, omgeleid zal worden. Dit ter bevordering van de schone lucht en ter vermindering van de geluidsoverlast. Een mooie bijkomstigheid is dat er een aangename voet- en fietsverbinding vanuit Limmel naar de binnenstad komt. Dit alles zal de algemene gezondheid en welzijn ten goede komen (SDG#3). Ook zal er door een omleiding van de wegen een directe verbinding met de Maas kunnen worden gerealiseerd.  Een open zicht op deze prachtige rivier zal leiden tot een verhoogde aantrekkelijkheid van de buurt. De aantrekking van een meer verscheiden bevolkingsgroep zal leiden tot een verminderde ongelijkheid. (SDG #10). Zo zullen bijvoorbeeld jonge gezinnen met kinderen worden aangetrokken die de schoolpopulatie van de lokale school kunnen vergroten en diversifiëren. (SDG #4). Als laatste wijst Chris erop dat het plan is om de daken van de huizen, zoals op het spandoek, uit te rusten met zonnepanelen waardoor de doelstelling van betaalbare en duurzame energie wordt bereikt. (SDG #7).[/vc_column_text][vc_single_image media="74742" media_width_percent="100" shadow="yes" shadow_weight="std"][vc_column_text]Uitwerking van het toekomstplan

Al deze desiderata en doelstellingen van het buurtnetwerk werden uitgewerkt in een plan wat het buurtnetwerk heeft voorgelegd aan de gemeente Maastricht. Deze heeft na intensief overleg de stap genomen om een externe stedenbouwkundige in te huren om dit plan verder uit te werken. Het gebied zal grofweg worden onderverdeeld in 3 delen, legt Chris uit. In het eerste deel nabij de Noorderbrug voorziet men een groen parkeergebouw wat meteen ook functioneert als geluidsmuur. Een woonwijk voorzien van o.a. huizen met tuinen is de centrale zone en voldoet ook meteen aan de groeiende vraag naar huisvesting. In het derde deel is er plaats voorzien voor huizen nabij de monumentale schoorsteen aan de Maas en wat economische activiteit in de vorm van de lichtst mogelijke klasse van bedrijvigheid.

Grootste wens

Dit hele initiatief van de herontwikkeling van Limmel is een prachtig voorbeeld van hoe burgers het heft in eigen handen kunnen nemen. Met de steun van kundige mensen en de stuwende kracht van vrijwilligers zoals Chris krijg je een mooie verbinding tussen de burgers, bedrijven en de stad in een duurzame context. De grote wens van onze Local Goal Getter is dat de nieuwe mooie woonwijk op deze prachtige locatie over vijf jaar klaar zal zijn. Dat zou het beste resultaat zijn van zijn jarenlange inzet.

Chris Meys draagt met veel plezier Bo Croonen aan als onze volgende Local Goal Getter. Bo is voorzitter van de studentenvereniging van de Hotelschool genaamd Amphitryon, de oudste en grootste studentenvereniging van Maastricht. Amphitryon zet zich in voor maatschappelijke doelen. [/vc_column_text][vc_single_image media="74745" media_width_percent="100"][vc_column_text]Text: Jennifer Timmermans & Anna Hermans

Photos: Séverine Louf

Editing en Design: Linda Vecvagare & Lars Wingerath[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][/vc_column][/vc_row]