[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_single_image media=”75125″ media_width_percent=”100″ uncode_shortcode_id=”175760″][vc_custom_heading uncode_shortcode_id=”456356″]

Local Goal Getter Paula Marianne Pfeifer medeoprichter van Athos-Eet-Maakt-Doet, the real social label

[/vc_custom_heading][vc_column_text uncode_shortcode_id=”771765″]

Voor de Local Goal Getter van deze week interviewden we Paula Marianne Pfeifer, een inspirerend persoon die mede-oprichtster is van Athos-Eet-Maakt-Doet. 7 jaar geleden liep Paula voor het eerst mee in Athos, toen het nog functioneerde als onderdeel van Stichting Radar. Samen met 3 anderen hielp zij het recreatieprogramma van Stichting Radar om te vormen tot een plek met open voorzieningen, waar mensen een duurzame start konden maken door te werken aan persoonlijke passies, met betaald werk als eindbestemming.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text uncode_shortcode_id=”266945″]Van dagopvang naar zelfredzaamheid

Athos is ontstaan door het beantwoorden van een reeks vragen over hoe het anders zou kunnen, aangezien een recreatieprogramma niet kijkt naar de mogelijkheden en behoeften van elk afzonderlijk lid. Gaandeweg werden deze vragen beantwoord waardoor Athos nu een afzonderlijke bv is geworden, mede omdat zij geloven in de verkoopbaarheid van hun product. Athos is een plaats waar je wordt aangemoedigd om sociale verantwoordelijkheid op te nemen, iets wat gemakkelijk gezegd is, en toch voeren ze het grondig uit.

People care, earth care, but everything with a fair share.

Er is grondig nagedacht over het ontwerp van Athos, zodat het zowel aan de behoeften van de mensheid als die van de planeet voldoet. Het echte sociale label accentueert het feit dat ze het in de praktijk brengen.

 

Athos is ontwikkeld voor de gemeenschap, met een focus op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, in de brede zin van deze woorden. In 6 jaar tijd is de onderneming gegroeid van een kleine inclusieve doelgroep, naar iedereen die door passie en talent met elkaar verbonden wil zijn. Athos bestaat uit mensen van 32 verschillende windstreken, waarbij de jongste 16 is en de oudste 97, omdat het tenslotte een afspiegeling is van de maatschappij waarin we leven buiten deze vier muren om. De doelgroep van Athos is hun buurt, ze zijn continu bezig zich te verankeren in het lokale bedrijfsleven en werken daarom nauw samen met ondernemers in en rond Maastricht. Hieronder valt ook Makers van Maastricht, dat werkt vanuit een liefde voor vakmanschap van lokale ondernemers. We benaderen de omgeving van Maastricht in verschillende optieken, maar allereerst kunnen mensen als klant proeven wat de locatie te bieden heeft.

Een geslaagde methode

Het systeem was oorspronkelijk niet gemaakt voor een onderneming als Athos, maar zij werkten niet vanuit dat perspectief. Structuren moeten worden ontworpen om zaken te vereenvoudigen, zodat ze eerlijk zijn en goed worden beheerd. Hoewel deze waarden goed bedoeld zijn, heeft de huidige samenstelling dit principe al een tijd niet meer gediend. Athos brengt wat bij deze tijd hoort, mensen intrinsiek te motiveren. Het doel van de onderneming is de maatschappelijke participatie soepeler te laten verlopen, en daarom werken zij vanuit een mensgerichte visie. Uiteindelijk moet een systeem de mensen dienen, en niet andersom. 

De manier waarop wij te werk gaan is op een basis van inhoud, de structuur kan altijd worden vormgegeven.

Een kritische blik op het heersende systeem bij de opbouw van een onderneming is niet iets wat men per se gewend is. In de loop der tijd is het natuurlijk gemakkelijker geworden om te werken met een formule waar je omheen moet draaien, toch blijf je altijd ergens tegenaan lopen. Systematisch veranderen was en is de grootste uitdaging waar Athos en Paula voor staan. Deze methodologie werkt, en hopelijk kunnen we in de toekomst op grotere schaal op basis van menselijke principes werken.

Laat mensen zichzelf zijn

Een van Paula’s fundamentele drijfveren is dat ieder mens moet worden gezien gewoon om wie die is, ongeacht waar ze vandaan komen. Het zou oneerlijk zijn om meer kansen te krijgen en onderscheid te gaan maken, maar helaas gebeurt dat nog steeds.

Ik vind het ridicuul dat ik meer kansen krijg in dit level alleen omdat ik als blanke vrouw in West-Europa ben geboren, en iemand met bijna identieke ervaringen en kennis, maar op een ander halfrond geboren is, deze misschien niet krijgt.

Bovendien ziet zij graag het beste in mensen, soms omdat mensen dat zelf niet altijd inzien. Mensen zijn vaak tot meer in staat dan zij zelf denken. Elke dag kijkt Paula daar met een voldaan gevoel op terug, vooral wanneer ze actief ziet dat mensen in staat zijn te doen wat zij willen bereiken. In dit opzicht is de kwaliteit van dit gevoel belangrijk en niet de kwantiteit. Uiteraard is het uitvoeren van een klus op een groot festival indrukwekkend, maar hetzelfde gevoel krijgt ze bij 15 mensen die een authentieke ervaring meemaken, of om een individu vorderingen te zien maken naar een plek waar ze duurzaam werk kunnen verrichten.

Dromenvangers

Een van Paula’s favoriete voorbeelden van een achtervolgde droom betreft Shelly, een jonge man uit Damascus die Syrië heeft moeten ontvluchten en in Europa terecht is gekomen. Een intelligent persoon die in een situatie terecht is gekomen waarin de maatschappij hem op een veelvoud van gebieden niet begrijpt.

Wanneer alles vreemd, nieuw en onbekend is, kun je in een spiraal terechtkomen, en Athos is een plaats waar je die cyclus kunt doorbreken.

Ondanks zijn situatie wilde hij de meubelmakerij, die zijn familie ooit had, op zijn eigen voorwaarden voortzetten maar tegelijkertijd een stukje geschiedenis met zich meeneemt. Shelly was erop gebrand zijn droom na te jagen, en slaagde daar ook in, door lampen te produceren die gemaakt waren van Athos-machines, waaraan een aangrijpend levensverhaal was verbonden.

Benieuwd naar hun inzet? 

Neem een kijkje naar de website van Athos: Athos-Eet-Maakt-Doet[/vc_column_text][vc_column_text]Schrijver: Jo-Anne Jaegermann

Foto: Jo-Anne Jaegermann[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][/vc_column][/vc_row]